08 februari 2019

SINT VALENTWEEN

Mijn Oma zei het altijd al; Vroeger was alles beter.

In één ding krijgt ze volkomen gelijk; De consument was vroeger voorspelbaar, trouw en eenvoudig te bereiken. Onze klanten waren enorm doorzichtig en we konden de klok erop gelijkzetten. Het was allemaal heerlijk overzichtelijk en we konden de rest van het jaar verwachtingsvol toeleven naar het volgende hoogtepunt. Helaas!

De consument is nu grilliger dan ooit en in-de-pas-lopen doen ze allang niet meer. De muurvaste zekerheden zoals Moederdag en Sinterklaas waren vaste gegevens, betrouwbaar tot op de minuut. De agenda’s van de voorgaande jaren waren een keiharde blauwdruk van wanneer de drukte zou losbarsten. De klanten kwamen massaal op hetzelfde uur en op dezelfde dag. Klokslag en op tijd. Ondanks dat de winkelier angstvallig vast blijft houden aan die oude agenda van vroeger, trekken de klanten nu hun eigen plan. En zo waaien er in korte tijd zomaar tradities uit Amerika over waar wij ons probleemloos naar lijken te voegen.

In een korte periode is Nederland aan het “veramerikaniseren”. Halloween is in opmars, we houden een Bachelor party en geven een Gender reveal taart. Red Thursday, Black Friday en Valentines Day nemen heel eenvoudig het stokje over van onze zekerheden als Moederdag en Sinterklaas. Er wordt vrolijk geknutseld aan oude tradities die plaats maken voor nieuwe. Er is geen ontkomen meer aan.

Het wordt tijd dat we onze oude agenda’s weggooien en de agenda van de consument gaan raadplegen. De consument bepaald zelf wanneer hij de winkel inloopt, ondanks alle oude tradities. Het is namelijk de vraag die het aanbod bepaald en niet andersom. Valentijnsdag en Black Friday zullen alleen maar groter worden dus we kunnen dit maar beter in onze agenda zetten.

Over agenda’s gesproken; 10 t/m 12 Maart is het weer zover! De Retailbeurs Jewels and Watches. De Beurs die zoveel meer is dan alleen een betonnen vloer met stands. De Beurs die inspireert, informeert en vooral verbroedert. Want samen weten wij zoveel meer!

Tijdens de voorjaarsbeurs wil ik graag met u in gesprek over de nieuwe consument. Zowel zondag 10, maandag 11 en dinsdag 12 Maart om 13.00 uur, zal ik dagelijks dit onderwerp presenteren. Hoe kunnen wij weer dezelfde taal spreken als uw klant? Hoe kunnen wij weer meebewegen met de consument zonder achter de feiten aan te lopen? Wanneer wij onze ideeën “blenden” en delen, kunnen de mooiste dingen ontstaan.

Wilt u hieraan deelnemen? Mail dan trademart@jaarbeurs.nl en zet het alvast in uw agenda!

Bas Verdonk